shopping

Jag har på senare tid förundrats över fenomenet shopping. Att man känner ett sug efter att shoppa trots att man inte egentligen behöver något. Är man ett offer för sitt ha-begär, för sin samlarmani, för reklamen, för marknadskrafterna. Behov av en massa onödiga prylar måste ha skapats för att produktionen ska hållas igång. Hjulen måste hela tiden snurra. 
Fördelarna och nackdelarna med att shoppa verkar väga lika. När man shoppar blir man glad. Glädjen varar en halvtimma ungefär. den är i alla fall inte jättelångvarig. Man bränner även kalorier. Nackdelarna  jag kan komma på är: Det tar tid. Det går åt en massa pengar. Himla tråkigt blir det om man inte har några pengar.
Jag känner människor som avskyr att shoppa,tvingar sig, men avskyr det. Bara om de absolut måste ha t ex nya kläder för att de gamla krymt eller slitits ut ,åker de till sta´n för att shoppa.  Hon, som jag tänker på kan absolut inte tänka sig att spendera en massa timmar på sta´n och bara gå omkring i affärer och leta. Man borde kanske ta efter hennes beteende och hoppa av karusellen, leva enklare, få mer tid över till ädlare saker. Kvaståkning t ex.

Inköpsstopp eller inköpstopp, det är frågan?  Läs även andra bloggares åsikter om Shopping

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0