God Jul!

"Skit i traditionerna" ett tänkvärt citat från en klok person från sextiotalet kan man tänka på i dessa tider. De som gnäller över att halloween minsann inte är en svensk tradition och varför ska vi då fira den borde bara fira midvinterblot med tanke på var både granen och jultomten kommer ifrån. Så det så! Att halloween är komersiell är ju inte något argument med tanke på julen.
Det är ju bra för finanskrisen att människor vågar handla, sa en ekonom på TV igår. Med detta råd i bakhuvudet försatte jag mig i komersialismens klor en stund. Åkte till stan med min son för att jullshoppa. Habegäret och motionen fick sin beskärda del. Efter en sådan inköpstopp följer ett långvarigt inköpsstopp.
Vad ska man nu hitta på att tänka om julen?  På med försvarsmekanismerna på högsta styrka! Försvar behövs mot att tänka på världens elände,svält i USA, fattigdom i Sverige, krig, tortyr, svensk flyktingpolitik, uteliggare, arbetslöshet, nedskärningar.

Annarkia skriver:
"På närmare breddgrader   finns många som oroar sig för morgondagen. I Trollhättan blir det  bidrag istället för jobb.  Sjuka har beordrats  till arbetsförmedlingen och de som inte orkar ställs på bar backe. Ett  samhälle med välfärd för alla bröts ned under en mandatperiod och istället infördes ett samhälle med övervakning av alla genom FRA-lag och ny terroristlag av de som kallar sig alliansen.  Ett regeringsskifte ligger därför högt på önskelistan

Redan som barn fick vi lära oss att tomten alltid frågar om det finns några snälla barn innan säcken med klappar öppnas. Vad svarar Reinfeldt, Maud Olofsson, Jan Björklund, Jöran Hägglund och Tolgfors när tomten åker förbi porten och skakar på huvudet och ropar":

- "Nej här finns inga snälla barn. Det blir inga klappar i år!""


Nu vill vi ha en riktigt god och fridfull jul.
Många firar kristi födelse själv firar jag ledighet från jobbet och ser fram mot god mat, trevlig samvaro med människor, lugn och frid, bra böcker och filmer.
Min barndoms jular föregicks av stress, julstädning, tjuvtittande på julklappar och fanns något godare än pepparkaksdegen jag stal ifrån julbaket. Själva julafton var fridfull och lycklig. Gnistrande snö, riktiga tomtar och tindrande julklappar. Jag minns att jag ömkade de vuxna som inte fick så många julklappar vilket de log åt .Inte visste jag att givandets glädje är störst.
Dessa minnen får en att vilja upprepa samma procedur år efter år. Och hittills har förväntningarna infriats varje år fast nu är det inte så viktigt med julklapparna och tomten är ju avslöjad.
Men julvätten! Jag säger bara julvätten! Julvätten finns i alla fall. Eller vad finns egentligen?

Dans runt midsommargranen till ukulelemusik kommer det att bli i år.

Jag fick lära mig något nytt om julen i år på jobbet. Jo, tomtar kan man få se i ögonvrån. Tittar man rakt på dem så vips är de borta. Vidare ska man inte tjuvstarta, tjuvtitta på julklappar, öppna alla luckor i adventskalendern, äta upp julgodiset i förväg. Då blir det inte lika spännande. Så med huset fullt av, julmat, godis och julklappar övar jag mig nu ikväll på uppskjuten behovstillfredställelse och impulskontroll. De som klarar sådant går det bra för senare i livet enligt amerikanska psykologiexpriment. Alltså dags på äldre da`r att lära om.

 

Läs även andra bloggares åsikter om


Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack för en mysig och stressfri julafton med god sill, ris a la Malta... Men jag somnade nog en stund i slutet på Loch Ness. Hur gick det egentligen?

2009-12-27 @ 15:07:17
URL: http://vespexcenturio.wordpress.com/
Postat av: annarkia

Jag instämmer med ovanstående. Tack!

2009-12-29 @ 19:36:59
URL: http://annarkia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0