Nyårslöften 2009

Jag har tre problem som måste lösas, helst genast. Problemen är vikten, shoppingen och sömnen.
 2009 ska bli ett hälsoår, motion, rätt kost, inköpsstopp och sockerstopp.
Idag började jag lite lätt genom att först promenera i skogen en timme i rask takt i solskenet och sedan gå på ett medelpulspass på friskis. Slocknade totalt när klockan var 20:30. 

Ett konstigt fenomen är det  att när jag sagt till mig själv om och om igen att nu ska jag inte äta godis. nu ska jag inte.. går jag genast till skåpet och tar fram chokladkartongen jag tänkt ge bort till någon annan, öppnar den och äter ofantligt många chokladbitar. Beror det på att hjärnan inte förstår ordet "inte" i uppmaningsform?


I dagens AB  kan man läsa: "Aladdinasken är självklar i många svenska hem kring jul. Bara bra, tycker Viktklubb.se:s motivationsexpert Eva Fjärstedt.

- Unnar man sig att njuta ibland är det lättare att leva sunt i det långa loppet.

Men det är lätt att äta för mycket.

- Ett bra tips är att bara äta de bitar du verkligen gillar, tipsar Viktklubb.se:s dietist Josefine Jonasson.

Ett annat knep är att välja smart. Plocka de smalaste russinen ur kakan." 
Tur att mina favoriter var

Smalast:

1. Trillingnöt, cirka 36,4 kalorier

2. Ägglikör, cirka 41,6 kalorier

3. Trofénougat, cirka 46,8 kalorie

4. Likörtryffel, cirka 46,8 kalorier 


Hur tar man kommandot över detet?

Jag har köpt två böcker i ämnet: "Förändra ditt liv" av Liria Ortiz och "Sluta grubbla, börja leva!" av Steven Hayes.

Dags alltså att skrida till verket.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0