Vårdgarantin andra delen

 

En mörk kulen oktoberkväll gick jag med dystra tankar och förväntningar om ett liv med värk och sjukskrivningar till en avtalat möte med en handkirurg som jag lyckats få en tid hos. Jag kom på idén att söka privat utanför själva sjukvårdssystemet. På väg dit var huvudet fullt av dystra farhågor. Jag var trött till kropp och själ. Armen värkte och jag kände mig yr i huvudet.
Ett professionellt, lugnt bemötande då tid fanns till frågor och förklaringar gjorde att hoppet återvände.
Det var inte alls som det stod i familjeläkarboken från 1995 så att man borde operera genast vilket gjorde att väntetiden på månader och år gjorde mig livrädd. Tvärtom var det bara bra att vänta med operation tills svullnaden avtagit och rörligheten i handleden återkommit.
Från detta läkarbesök gick jag med lätta steg betydligt piggare. Och hade inte värken redan börjat klinga av?

Psykologi har betydelse även när det gäller fysiska åkommor.

Inte nog med detta, dagen därpå gick jag inte fullt lika dyster men fortfarande med en upplevelse av att vara lite sjuk till en sjukgymnast. Återigen ett professionellt, lugnt bemötande då tid fanns till frågor och förklaringar. Här fanns ett annat synsätt på min stackars tumsena. Man kan nämligen inte med blotta ögat se om en sena verkligen har gått av helt och hållet och nervskador kan ge liknande symtom. Senan kan alltså leta sig tillbaka och operationen behövs ju inte då. Under tiden gäller det att träna det som fungerar, att motionera då endorfinökningen kan bidra till minskning av värk.
Detta synsätt talar till allt det friska som finns och fokuserar på det.

Den vanliga sjukvården fokuserar på det sjuka och behandlar människor som köttstycken utan själar. Utebliven information och omsorg kan skapa oro och onödig värk.

Nu ska det bli intressant att se vad som händer med min tumsena. Antingen kommer senan tillbaka eller så lär jag mig klara mig utan den eller så måste jag opereras.

Värken är i vilket fall som helst som genom ett trollslag borta.

Läs även Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0