Skattesänkningarna

Med anledning av skattesänkningarna som genomförts och som ger vissa mer i plånboken på kort sikt, kan man fundera över om det inte vore klokare att tänka att man kan avstå för att andra ska få en dräglig tillvaro. Vill man verkligen få det bättre på andras bekostnad. Jag tänker då på de som är sjuka och arbetslösa från vilka pengarna tas. Men även människor i andra delar av världen.

Rapporten från FAO från den 14 september talar sitt tydliga språk.


"FAO

925 miljoner lider av kronisk hunger i världen
2010-09-14 15:26
 

 

Trots framsteg är hungersituationen ”oacceptabel”

FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation (FAO) och FN:s livsmedelsprogram (WFP) säger idag att antalet hungrande i världen fortfarande ligger på en oacceptabelt hög nivå, trots att antalet den senaste tiden sjunkit till under en miljard människor.

De nya beräkningarna visar att 925 miljoner människor kommer att lida av kronisk hunger i år, vilket är 98 miljoner människor färre jämfört med de 1,023 miljarder under 2009.

”Men då ett barn dör var sjätte sekund på grund av undernäringsrelaterade problem är hungersituationen fortfarande världens största tragedi och skandal”, säger FAO:s generaldirektör Jaques Diouf. ”Detta är helt oacceptabelt”."


Läs även andra bloggares åsikter om  , ,

 


Kommentarer
Postat av: Susannes fotoblogg

Problemet som jag ser det är att många i den rika världen inte har den minsta lilla aning om hur det ser ut i den fattiga delen av världen och kanske därför bara ser de problem de själva har. Tänk om alla vi rika (ja, jag betraktar även den fattigaste invånare i Sverige som rik) någon gång kunde få möjligheten att åka till ett fattigare land och leva med människor där. Då skulle förståelsen öka hundrafalt för hur andra har det och vi skulle kanske sluta klaga på skolmaten, skatterna etc. Men de skulle också se de positiva sidorna som faktiskt finns i ett fattigt land, där jag tycker att det för det allra mesta finns en mycket större solidaritet med de svagare i samhället.



Och ja, jag tillhör det fåtal rika som bott och arbetat i ett fattigt land - under tre års tid. Åren förändrade drastiskt mitt sätt att tänka och mina vardagliga vanor.

2010-10-16 @ 18:59:19
URL: http://susannehultman.se
Postat av: heksann

Jo, man behöver nya upplevelser för att ändra perspektiv och se hur andra har det.

2010-10-16 @ 21:33:34
URL: http://heksann.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0