Sömnlös

I natt drabbades jag av sömnlöshet. Jag gick upp och konstaterade att jag var klarvaken. Jag strök all min tvätt, målade och  laddade MP3-spelaren med en ny ljudbok: Sonat till Miriam av Linda Olsson. De första CD-skivorna handlar om sorg. Aha, tänkte jag, det beror inte på att jag drack en kopp grönt te kl. 21:00 som jag inte sover utan orsaken är ett återfall av sorg. Naturligtvis, julen börjar närma sig med stormsteg, en känslig tid då saknaden blir mer påtaglig.
Jag kom senare att tänka på att samma sak hände då jag besökte Folkmusikkafeet i höstas. Jag deltog då i dansstugan då malungspolska lärdes ut och senare spelade Malungs spelmanslag till dans.  Eftersom min danskavaljer och man är död räknade jag inte med att få dansa. På uppmaning från min väninna uppoffrade sig en av kavaljererna och dansade med mig. Så då blev det ändå en dans till den enormt välspelade och välljudande musiken också. Naturligtvis var detta enormt uppiggande och upprivande och påminnande om det som varit, tider som inte kommer åter, en död man som inte längre lever. Kanske är det sådant man måste ta sig  igenom, plåga sig med om man vill återerövra dansen som en hobby. Eller ska man undvika polskedansen och ägna sig åt annat. Är det att fly, att lägga locket på sorgen? En formulering från ljudboken som var mycket talande: När ett år har gått förstår man att inget någonsin kommer att bli som förut och att man trots det kanske kan leva något slags liv ändå.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,
______________________________________________________________

Finanskrisen drabbar ingen fattig. Tvärtom är det inbyggt i systemet att just de fattiga får betala. Betala genom slakt av välfärdssystemet, arbetslöshet.

Annarkia skriver: Sverige tillhör de tre länder där antalet fattiga ökar mest. Att vara fattig är detsamma som att vara sårbar. Hälsa och politisk aktivitet är två variabler som har ett negativt samband med fattigdom.  I dagens Sverige faller fler och fler över tröskeln. Vid årsskiftet upphör sjukförsäkringen för många. Då ska tidigare långtidssjukskrivna ut på en arbetsmarknad där konkurrensen blir alltmer knivskarp.



Det hela framställs dessutom som om ekonomin var någon slags naturlag ingen kan råda över.


Det går vi inte på.


En vinterbild:

Läs även andra bloggares åsikter om , ,


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0