Om religion

Att enbart se religion som vidskepelse som inte längre har något värde i vårt sekulariserade samhälle är kanske trots allt att förhasta sig. Allt låter sig ju inte förklaras med naturvetenskap.
Kristendomen har  fortfarande inflytande i form av värderingar som vi hjärntvättats med via uppfostran. Vissa av dessa värderingar är ju bra.  
Kyrkans ritualer skapar en slags trygghet i vissa lägen. Kyrkor är vackra och en del av ett kulturarv. Kultur musik, mystik är ju trevligt. Själen behöver näring för att finna mening, ro...
Finns själen?
Olika religioner har en del gemensamma nämnare. Finns det något hos de olika religionerna att hämta för en modernt tänkande människa?
Kanske om man tar bort förlegade begrepp som djävulen, tanken att alla bär ett frö till ondska a priori m. m.
Som häxa med häxprocesserna i "färskt" minne känner jag en viss avsmak för kristendomen måste jag tyvärr säga. 
Vad fyller religonen för funktion? Vilka behov hos människan  tillgodoses av religionen?
Jag tror delvis att religionen är ett svar på människans önskningar. Om ett evigt liv till exempel. Om rättviseskipande (paj in the sky) är ett annat exempel. Religionen sägs av vissa vara ett opium för folket.
"Vem vet, inte jag..."
Läs även andra bloggares åsikter om


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0