Mögel i byggnader del 2

Bakgrund
I august 2007
kände jag en mögelliknande doft i ett av rummen i mitt lilla hem.
I september 2009 kom anticimex och mätte.
I oktober kom Byggfirman och tittade
februari 2009 kom prisuppgiften
                                                                                                                                                   


Måndag den 16 mars
Jag bestämde mig för den första byggfirman och att tro på den undersökning som gjorts av det stora företaget som jag trott vara seriöst.
Den långa tid det tagit för byggfirman, att först ge en prisuppgift och sedan höra av sig om när man kunde börja har sått tvivel i mitt sinne.
Jag brukar bestämma mig snabbt, lita på min intuition och lita på att de svårigheter som uppstår går att handskas med. Ovisshet och väntan gör att man börjar tvivla och forska. Det kan man gärna göra om man är intresserad av byggfrågor och konsumentfrågor. Jag vill ju helst ägna mig åt annat , så att tvingas hålla på med den här typen av grubblerier gör mig bara frustrerad. Jag kunde inte med att fråga efter firmans organisationsnummer för att låta en vän undersöka firman vilket man tydligen kan. Det skulle ju verka som att jag inte litar på dem och så förskräckligt besvärlig kan man ju inte vara.
Efter ett halvhjärtat försök att bli insatt, genom att läsa på konsumentverkets sida, Ko-nytt om missnöje med hantverkare och besök på byggcentrum med rådgivning är förvirringen fullständig. Hur ska man kunna lita på någon i denna bransch överhuvudtaget?
Detta sådde ett litet frö i den paranoida delen av min hjärna som förgiftade mitt sinne och skapade en svår ångest. En liten släng av paranoia i kombination med en blåögd tro på att männskligheten är god, hjärntvättad som barn med bröderna grimms sagor där allt slutar lyckligt som genom ett trollslag är en kombination av själstillstånd som bäddar för tja vaddå?
I morgon kommer byggfirman. Det blir en rysare bara att våga be om ett skriftligt avtal på konsumentverkets RO blankett.
Måste stålsätta mig och göra det. Inte för att jag inte litar på dem... , absolut inte. Men..."Vem i hela världen kan man lita på"

                                                 
Läs även andra intressanta bloggares åsikter om , ,

Kommentarer
Postat av: Ingela

Kombinationen paranoia och blåögd naivitet är lurig eftersom man då inte litar på sina alarmklockor utan tror att varningstecken är ens egen paranoia.

Var sunt kritisk!

2009-03-21 @ 13:01:11
Postat av: anna

Är golvet kart nu?

2009-03-21 @ 13:09:05
URL: http://annarkia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0