Mögel i byggnader

På 80-talet skrev min pappa en skrift med detta namn. På den tiden arbetade jag själv i en möglig byggnad byggfuskbyggd på 70-talet. Jag fick då ett fint väderkorn vad det gäller mögellukt.
På 2000-talet var jag på väg att leta efter en ny bostad. Blev då förtjust i ett område, högt beläget, centralt bredvid storskogen i en storstad. Husen var byggda på 60-talet och kallas atriumhus. De är byggda med betongplatta på mark vilket implicerar fuktproblem av stora mått. Första huset vi var spekulanter på luktade vid inträdet misstänkt tyckte jag. Det andra huset luktade inte. Men den stora firman, vilken jag inte tänker nämna vid namn, som gjorde besiktning på huset dömde ut det á priori på grund av byggnadssättet, men hittade inga problem just då. Problem skulle förr eller senare uppstå blev vi lovade. Äsch, vi chansade. Vi blev förtjusta i huset och tog det ändå. Sex år senare sommaren 2007 som var en mycket regnig sommar dog min man och jag blev ensam kvar. Löftet från firman infriades. I ett av rummen började jag nämligen känna en misstänkt lukt. Jag  blundade med näsan så länge det bara gick. Hösten 2008 beställde jag till slut en undersökning av det stora bolaget som jag inte säger vad det heter. Undersökningen kostade 8000 kronor  och konstaterade att ett fuktproblem fanns i detta rum. Man fann inte fler problem och då förordade man att låta ta bort golvet och halva väggen för att anlägga ett nivellgolv. En lista med byggnadsfirmor rekommenderades och jag ringde den överst på listan. Det dröjde fyra månader innan jag efter påstötning fick ett pris. Nästa firma jag frågade var 20 000 kronor dyrare men var snabba och verkade mycket seriösa.  Jag visste varken ut eller in. Då fick jag idén att kontakta byggcentrum. Där fick jag en tid för rådgivning. Nu skulle gåtan slutligen få ett svar. Rådgivaren som jag inte nämner vid namn hade emellertid en egen firma som gjorde undersökningar och kunde föreslå åtgärder. Den första stora kända firmans undersökning underkändes och förkastades. Jag fick veta att slutsatserna som dragits var osäkra utifrån testresultaten om ens testresultaten var riktigt utförda vilket kan ifrågasättas eftersom den första stora firmans personals kompetens antagligen inte var tillräcklig. Detta verkade väldigt sant och riktigt på alla sätt och vis och det var nära ögat ett jag följt rådgivarens råd. Jag borde antagligen det. Men.
Herregud vad krångligt allting blev!
För att citera en känd och mycket bra musikgrupp från 70-talet Hoola Bandola Band så säger jag bara:"Vem i hela världen kan man lita på?" "Ingenstans ska foten finna fäste, ingenstans ska frågan få ett svar..." sjöng den utomordentligt bra musikgruppen Blå Tåget på 70-talet. Och kan man annat än att hålla med?

 Läs även andra intressanta bloggares åsikter om , ,

Kommentarer
Postat av: Anna

Vad händer nu?

2009-03-14 @ 01:16:47
URL: http://annarkia.blogg.se/
Postat av: kicki

Har antisimex inte kompetens att göra mätningarna?

2009-03-14 @ 12:40:46
Postat av: Helen

Det har jag hört. Men vem vet?

2009-03-14 @ 16:55:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0