Första maj



Naturligtvis borde jag ha demonstrerat idag mot, pandemi, finanskris, arbetslöshet, FRA...
Annarkia skriver: Idag är det viktigare än någonsin att vi visar :
-att vi tro att politik kan förändra och förbättra människors liv
-att vi vill ha ett samhälle som ger alla trygghet oberoende om vi är arbetslösa, sjuka , unga eller gamla
-att vi vill ha en regering som bryr sig om människorna , jobben, tryggheten och välfärden
-att vi inte vill ha en regering som tror att man kan spara sig ur krisen
-att vi tror att politik kan förändra och förbättra människors liv.
-att vi vill och kan skapa ett samhälle för alla
-att det finns alternativ

Istället för att demonstrera lät jag det behagliga solskenet och den vänliga grönskans rika dräkt locka mig långt ut på landet för att i stället låta mig fläktas av historiens vingslag.
Träddungar på vitsippsmattor, ängar, vackert bevarade byggnader, en bevarad bymiljö i ett kulturlandskap allt detta kan man uppleva i Äskhults by beläget i norra Halland.
Första maj utspelade sig i Äskhults by ett bondbröllop på 1800-talsvis. Man kunde uppleva skådespel, dräkter, dans och musik från, ja när var det nu igen. Dragspel fanns först i mitten av 1800-talet. Tänka sig att det inte alls var så länge sedan fioler och även spelmän inte fick komma inom kyrkans väggar. Ansågs nämligen vara djävulens påfund. Kvinnor var tvungna att bära huvudbonader och dölja allt hår.

En välkänd mycket populär musikgrupp rockade på 70-talet: "Långt borta på landet, där finns det inga stora otäcka städer, inga industrier, där väver jag själv mina kläder och ägnar mig åt drömmerier. Där går det lätt att andas, där kan ju människor blandas...alla kan få vara med, både direktör och smed arbetsgivare och tagare.."

En oförglömlig och givande upplevelse fick jag idag i Äskhults by.

Kommentarer
Postat av: Annarkia

Eskapism kan fungera för stunden men bär aldrig någon frukt på längre sikt.

2009-05-02 @ 10:27:51
URL: http://annarkia.blogg.se/
Postat av: Heksann

Men den här stunden, det här ögonblicket är egentligen det enda vi har, det enda vi vet existerar. Så om eskapismstunden var bra så...

På längre sikt kanske, om det finns vill säga, så bär den kanske frukt i form av hälsa.

2009-05-02 @ 19:16:28
URL: http://heksann.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0