Det blev gran i år

"Skit i traditionerna" ett tänkvärt citat från en klok person från sextiotalet kan man tänka på i dessa tider. De som gnäller över att halloween minsann inte är en svensk tradition och varför ska vi då fira den borde bara fira midvinterblot med tanke på var både granen och jultomten kommer ifrån. Så det så! Att halloween är komersiell är ju inte något argument med tanke på julen.

Vad ska man nu hitta på att tänka om julen? På med försvarsmekanismerna på högsta styrka! Försvar behövs mot att tänka på världens elände, svält i USA, fattigdom i Sverige, krig, tortyr, svensk flyktingpolitik, uteliggare, arbetslöshet, nedskärningar.
Nu vill vi ha en riktigt god och fridfull jul.

Många firar kristi födelse själv firar jag ledighet från jobbet och ser fram emot god mat, trevlig samvaro med människor, lugn och frid, bra böcker och filmer.

Min barndoms jular föregicks av stress, julstädning, tjuvtittande på julklappar och fanns något godare än pepparkaksdegen jag stal ifrån julbaket. Själva julafton var fridfull och lycklig. Gnistrande snö, riktiga tomtar och tindrande julklappar. Jag minns att jag ömkade de vuxna som inte fick så många julklappar vilket de log åt. Inte visste jag att givandets gläje är störst.
Dessa minnen får en att vilja upprepa samma procedur år efter år. Och hittills har förväntningarna infriats varje år fast nu är det inte så viktigt med julklapparna och tomten är ju avslöjad.

Men julvätten! Jag säger bara julvätten! Julvätten finns i alla fall. Eller vad finns egentligen?




Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,


Kommentarer
Postat av: Christina

God Jul!

2011-12-25 @ 01:30:17
URL: http://annatkia.se
Postat av: kicki

blev visst fel http adress ovan

kan du ändra och stryka den här kommentaren

2011-12-25 @ 21:22:13
Postat av: kalebass

Hej på dig. Inledde det nya året med att hitta din blogg. Intressant! Ditt inlägg om julen stämmar ganska exakt in på mitt eget! Hälsa gärna på. Jag ber att få återkomma, God fortsättning!

pst. visst finns vättar, o annat knytt...

2012-01-01 @ 13:52:53
URL: http://kalebass.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0