En soffpotatis mardröm




Från 10 graders kyla till 20 graders sommarvärme anlände jag med flyg med förhoppning om en härlig och lat semestervecka i Feuerteventura. Vad som väntade mig var trodde jag sköna lata dagar i en bekväm solstol vid poolen eller på stranden där  jag havsovande skulle lyssna på talböcker (då behöver man ju inte ens använda handmusklerna för att bläddra som man ju måste när man läser). God mat, massor av god glass och härliga drinkar stod också på önskelistan.

Nu visade det sig att mitt resesällskap alla fyra damer i sina bästa år var ena riktiga hurtbullar och att vi råkat hamna på en anläggning som erbjöd träning i alla dess hemska former. Visserligen skulle man ju välja själv och solstolar fanns, men när nu alla dessa träningspass var gratis vore det ju för en snåljåp som mig dumt att inte testa dem.

Så det blev flera träningspass varje dag: nordic walking, karaterobics, latine moves, yoga, chigong, step, simning i den olympiska bassängen med badmössa, sumba, team teach fun, salsalektion. strech and relax. Puh!

Det tråkiga för en soffpotatis är att man är fetast av alla, stelast, klumpigast och kommer sist i stavgångsvandringen. Det är tråkigt att vara sämst. Vilken förnedrande känsla!
Alla gör ju så mycket man själv vill och i sin egen takt och så behöver man verkligen inte känna det.
Och det är ju sant men jag var ändå gråtfärdig och tyckte synd om mig flera gånger. Jag visade ju så klart upp en morsk fasad av att var och en gör ju...

Nu var ju detta maniska tränande naturligtvis oerhört salutogent om än med träningsvärk och värk i knän som resultat.

Mina glassdrömmar kom också på skam. Jag fick nämligen veta allt om kolhydraternas skadlighet, hur insulinet påverkas så att fett lagras och att man får ett oemotståndligt sug efter mer och mer kolhydrater.

LCHF dieten är ett universalmedel mot både fetma, för höga socker och kolesterolvärden, artros i knäna och mycket mycket mer. Så måltiderna fick bestå av ägg, bacon, oliver, kött och fisk.

För att slutligen utvärdera denna semestervecka måste jag säga att det var länge sedean jag haft så roligt, varit så solbränd och kännt mig så inspirerad.



Vågorna var dessutom ganska snygga.

 



 


Kommentarer
Postat av: Anders

Man får se upp med höga kolesterolvärden som resultat av förmycket fett i kosten. Dessutom påverkas strukturer i hjärnan av för mycket fett. Kusligt!

2012-02-16 @ 19:54:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0